Voetreflexpraktijk Den Helder

Mobiel: 06-23181976

Voetreflextherapie

Voetreflextherapie is een aanvullende geneeswijze op de reguliere Westerse geneeswijze

Voetreflextherapie

Voetreflextherapie is een aanvullende geneeswijze op de reguliere westerse geneeswijze.
Via de gehele voet, de bovenzijde en de voetzool, wordt de cliënt behandeld voor zijn klacht.
Zoals de acupuncturist met naalden de energiebanen (meridianen) beïnvloedt voor een betere energiedoorstroming, zo kan de voetreflextherapeut via de reflexpunten op de voet de energie door het lichaam gunstig beïnvloeden.
Hierdoor wordt het zelfhelend vermogen van het lichaam gestimuleerd. De gehele voet (en een gedeelte van het onderbeen) weerspiegelt het gehele lichaam. De voetreflextherapeut zal meestal energieverstoringen voelen daar waar in het lichaam verstoringen zijn. Door speciale druktechnieken wordt het lichaam weer aangezet tot een betere doorstroming van de energie.

Voetreflextherapie is een aanvullende therapie op de reguliere geneeskunde. Daarom is het bij sommige klachten verstandig om eerst uw huisarts te raadplegen.

Voet reflexology kaart

Eventuele bijwerkingen

Soms zijn er enkele bijwerkingen van het lichaam na de behandeling omdat er allerlei processen in het lichaam gestimuleerd zijn.
Nawerkingen kunnen zijn: veel zweten, plassen, maagklachten, darmklachten of slijmvliesklachten. Dit gaat meestal snel over. Zie het als een schoonmaakproces van uw lichaam zoals dit na een vastenperiode ook kan voorkomen.

Voor wat voor klachten is voetreflextherapie geschikt?

Voor zeer uiteenlopende lichamelijke klachten zoals darmklachten, migraine, rugklachten, reumatische aandoeningen, pijn van allerlei aard, allergieën, eczeem, hielspoor, tinnitus etc. is voetreflextherapie geschikt. Maar ook voor psychische klachten zoals verwerking van een trauma, verwerking van het verlies van een dierbaar persoon, depressie en hormonale klachten zoals overgangsklachten.
Ook is voetreflextherapie geschikt bij een lichamelijke trauma (operatie, kwetsuur) waarbij een lichaamsdeel nog te pijnlijk is om oefeningen te doen of te masseren. Via de voetreflextherapie kunnen we de energie in het aangedane deel beter laten werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klachten als posttraumatische dystrofie.
En natuurlijk ook voor vage klachten zoals het niet lekker in uw vel zitten kan een voetreflexbehandeling net het duwtje zijn dat u nodig heeft.

De behandeling

Bij een eerste behandeling zullen bij de cliënt naar aanleiding van uw klachten en uw verhaal diverse reflexzones op de voet worden nagelopen. Zo krijgt de therapeut een indruk van uw energiebalans. Daarna gaat de therapeut volgens een behandelplan via druktechnieken de diverse reflexpunten behandelen. Het drukken kan iets pijnlijk zijn, vaak ook aangenaam pijnlijk of prikkelend. De meeste mensen ervaren de behandeling in zijn geheel als prettig en ontspannend.

Hoe lang duurt een behandeling

Een behandeling duurt ongeveer 45 minuten. Afhankelijk van de klacht zal een behandelingsplan 3 tot ongeveer 10 behandelingen duren. Meestal wordt de therapie gestart met 1 behandeling per week gedurende de eerste maand. Vaak kan daarna op een lagere frequentie worden overgegaan daar het zelfhelend vermogen van het lichaam ook tussen de behandelingen door voldoende blijft werken. Soms kan een enkele behandeling al voldoende zijn. Meestal is de duur van de behandeling van een chronische klacht langer dan die van een kortdurende klacht.

Webdesign door PC Den Helder © 2019